Dostávate dôchodok v hotovosti alebo na účet a chcete to zmeniť?
Pozrite sa, ako postupovať v jednotlivých prípadoch pri zmene spôsobu vyplácania dôchodku
Z dôvodu elektronizácie bankovníctva zaniklo koncom roku 2018 niekoľko neproduktívnych pobočiek niektorých bánk vo viacerých obciach na Slovensku. Keďže v mnohých sa nenachádza ani bankomat a jediná dostupná banka v okolí je Poštová banka so sídlom na každej pošte, viacerí seniori a poberatelia iných dôchodkov začali uvažovať nad zmenou spôsobu vyplácania dôchodku z hotovosti na bankový účet a opačne.
Na každý z uvedených prípadov existuje samostatné tlačivo, ktoré si môžete vyzdvihnúť priamo na Sociálnej poisťovni alebo si ho stiahnuť a vytlačiť z ich webovej stránky. Vypísanú žiadosť je následne potrebné zaniesť do príslušnej banky.
Požiadať o zmenu spôsobu vyplácania dôchodku môžete v nasledovných prípadoch
- Zmenil som banku, mám nový bankový účet
- Chcem dostávať dôchodok na účet manžela alebo manželky
- Predtým som dostával dôchodok v hotovosti, teraz ho chcem dostávať na účet
- Zrušil som si bankový účet, chcem dostávať dôchodok v hotovosti
Chcem dostávať dôchodok na účet
Ak ste doteraz poberali dôchodkovú dávku v hotovosti a radi by ste ju dostávali na bankový účet, s vyplnenou žiadosťou je potrebné zavítať do banky, v ktorej máte vytvorený účet, respektíve sa ho chystáte založiť. Údaje uvedené na tlačive skontroluje a overí pracovník banky. Sociálna poisťovňa má uzatvorenú takzvanú príkaznú zmluvu s nasledovnými bankami: ČSOB, Tatra banka, Slovenská sporiteľňa, VÚB, OTP banka, J &T banka, UniCredit bank, Oberbank AG, mBank, Poštová banka vrátane 365.bank, BKS Bank AG a Prima banka Slovensko.
Mám účet v inej banke
Pokiaľ máte záujem dostávať dôchodok na účet do inej banky ako bolo uvedené v zozname zmluvných partnerov vyššie, odporúčame vám napísať neformálnu žiadosť priamo do Sociálnej poisťovne. K žiadosti je nutné hodnoverne preukázať, že ste právoplatným majiteľom daného bankového účtu. Poslúži vám napríklad potvrdenie z banky alebo samotná zmluva o jeho založení. K slovu sa dostane aj overenie totožnosti, nezabudnite preto do žiadosti o zmenu spôsobu vyplácania dôchodku uviesť svoje identifikačné údaje, akými sú meno, priezvisko, adresa bydliska vrátane PSČ či rodné číslo a správne číslo bankového účtu v tvare IBAN. Napriek tomu, že sa jedna o neformálnu žiadosť, musí byť – vrátane podpisu – úradne, inými slovami notársky overená.
Chcem dostávať dôchodok na účet manžela alebo manželky
Pri súčasných vysokých poplatkoch za vedenie účtu nie je nutné, aby mal každý z manželov ten svoj. Ak chcete dávky dostávať na manželov či manželkin účet, vypýtajte si v Sociálnej poisťovni tlačivo určené pre tento prípad. Samozrejme do príslušnej banky je potrebné prísť spolu s manželom či manželkou. Všetky overenia dokladov totožnosti či rozhodnutia o poberaní dôchodku preverí opäť pracovník banky priamo na mieste.
Vieme, prečo si nenechať vybavovanie dôchodku na poslednú chvíľu
Počkajte so zrušením starého účtu
Pokiaľ žiadate o zmenu spôsobu vyplácania dôchodku z dôvodu, že ste zmenili banku z jednej na druhú, odporúčame vám počkať so zrušením pôvodného účtu až do doby, kým budeme mať istotu, že Sociálna poisťovňa zaregistrovala zmenu a dôchodok vám prišiel na nový účet. Vtedy je všetko v najlepšom poriadku a ten starý môžete ukončiť.
Ako získať štátnu dotáciu na dovolenku?
Chcem dostávať dôchodok v hotovosti
Poslednou možnosťou je, nechať si nosiť dôchodok pracovníčkou pošty rovno domov. Pokiaľ máte záujem o tento spôsob vyplácania, Sociálnej poisťovni musíte doručiť neformálnu žiadosť o ukončenie vyplácania dôchodkovej dávky na bankový účet. Odporúčame vám, aby však súčasťou bolo aj originálne tlačivo z poisťovne, ktoré nájdete na pobočke alebo ich webovej stránke. Zároveň však upozorňujeme, nezrušte starý bankový účet skôr, ako vám penzia začne riadne chodiť poštou. Predídete tak zbytočným nepríjemnostiam.
8 najdôležitejších vecí o dôchodkoch
Text: Alena Kytková
Zdroj: Sociálna poisťovňa – Socpoist.sk
Foto: 123rf.com, Pixabay.com