TvárZdravie

Aj oči potrebujú svoju výživu

Vitamíny pre zdravé oči

Oči sú veľmi dôležitý orgán v ľudskom tele. Nielen preto, že sa nimi dokážeme pozerať na okolitú krásu, ale najmä preto, že zrakom získavame najväčšie množstvo informácií. Z tohto dôvodu si ich musíme chrániť a udržiavať zdravé.

Starostlivosť o oči

Aby naše telo správne fungovalo, sa zdravo stravujeme, jeme dostatok vitamínov, aktívne cvičíme a relaxujeme.Ale čo naše oči? Aj tie vyžadujú našu pozornosť a potrebujú správnu opateru. Azda najdôležitejšie je uvedomiť si, že aby boli naše oči zdravé, treba im dopriať vyvážené množstvo vitamínov a minerálnych látok. Tieto si telo nedokáže vytvoriť samo, musíme mu ich dodať prostredníctvom potravy.

Ktoré vitamíny a minerály sú potrebné pre zdravé oči?
Najdôležitejšie vitamíny sú A, B, C, D a E. Z minerálnych látok sú to selén, zinok. Neposlednú zastúpenie tu majú aj luteín a zeaxantín a omega3 mastné kyseliny.

Vitamíny pre zdravé oči

Vitamín A
Tento vitamín vyživuje sietnicu oka, čím prispieva k zlepšeniu farebného videnia. Nachádza sa v mrkve, brokolici, špenáte, syre a vajciach.

Vitamín B
Táto skupina vitamínov pomáha udržať oči v dobrom stave. Vyskytujú sa v rybách, mlieku a mliečnych výrobkoch, mäse a v banánoch.

Vitamín C
Jeho prednosťou nie je len zlepšovanie imunity, ale taktiež má veľmi významnú funkciu v ochrane očí. Najmä u ľudí vo vyššom veku zabraňuje vytvoreniu šedého zákalu a vekom podmienenej degenerácie makuly. Je obsiahnutý najmä v citrusových plodoch (citrón, pomaranč, grep…), jahodách, kiwi, višniach, ale aj v kapustovej zelenine (kapusta, kel, šalát…), paradajkách, paprike a zemiakoch. Veľké množstvo vitamínu C sa nachádza v šípkach.

Vitamín D
Zohráva dôležitú úlohu pri vytváraní očných ochranných pigmentov. Je možné ho získať z morských rýb a rybích olejov.

Vitamín E
Má významné antioxidačné účinky a zabraňuje vzniku niektorých očných ochorení. Nachádza sa v listovej zelenine (šalát, špenát…), olivách, strukovinách (fazuľa, šošovica, sója…), orechových semenách (orechy, arašidy, mandle…), rastlinných olejoch, mlieku a vajciach.

vitamíny
Aj oči potrebujú svoju výživu

Minerály pre zdravé oči

Zinok a selén
Sú veľmi dôležitými stopovými prvkami tvoriacimi základné čiastočky pigmentových enzýmov, ktoré chránia naše oči.
Potraviny, ktoré obsahujú zinokm sú dary mora (ustrice, kraby a homáre), zelenina a strukoviny, orechy a semená, kuracie mäso, mlieko a mliečne výrobky.
Potraviny obsahujúce selén sú dary mora (slede, kraby a langusty), obilniny, celozrnné výrobky, kukurica, brokolica, cesnak, cibuľa a huby.

Luteín a zeaxantín
Tieto dva prvky predstavujú karotenoidné pigmenty, ktoré filtrujú škodlivé žiarenie zo svetla, a tým chránia sietnicu oka. Nachádzajú sa v akejkoľvek zelenej zelenine (brokolica, kel, hrach…)

Omega3 mastné kyseliny
Okrem toho, že tieto kyseliny majú priaznivé účinky pri liečbe cukrovky, kardiovaskulárnych ochoreniach, podporujú imunitný systém, bolo zistené, že pomáhajú aj v prevencii pred vznikom očných porúch podmienených vekom. Sú najviac obsiahnuté v morských rybách a rybom oleji.

vitamíny
Aj oči potrebujú svoju výživu

Samozrejme, že existujú aj rôzne výživové doplnky pre zdravé oči, ale určite nie je nič lepšie ako získať potrebné vitamíny do tela pestrou a vyváženou stravou.

Netreba však zabúdať, že pre to, aby sme si udržali zdravé oči čo najdlhšie, nie je dôležitá iba správna výživa. Musíme svoj zrak chrániť, napríklad využívaním primeraného osvetlenia pri rôznych činnostiach; nosením slnečných okuliarov, keď je vonku slnečno; používaním antireflexných obrazoviek na počítačoch a pravidelným uvoľňovaním očných svalov prostredníctvom cvikov (krúženie očami, pohľad do strán…) . A v neposlednom rade treba myslieť aj na to, že aj naše oči si zaslúžia relax, ktorý im môžeme zabezpečiť občasným zatvorením očných viečok alebo vo forme spánku.

Text: Mgr. Mária Gloneková
Foto: Pixabay.com

Značky
Ukázať viac

Súvisiace články