Kosti a kĺbyZdravie

Aj vy presedíte väčšinu dňa?

Poloha v sede je pre telo nielen neprirodzená, ale aj nebezpečná

Dnešná doba by sa inak dala nazvať nielen modernou, ale aj pohodlnou. Často denne  presedíme na gauči či stoličke oveľa dlhšiu dobu, než prespíme v noci v posteli. A hoci si môžeme myslieť, že nevinný oddych nám nemôže ublížiť, opak je pravdou. Pre ľudské telo je zo všetkého najdôležitejší pohyb a poloha v sede, ktorú sme časom začali chápať ako základnú, pre nás vlastne vôbec nie je prirodzená. Sedenie rovná sa bolesť chrbta.

V zvieracej ríši sa nesedí. My, ľudia, sme všežravce. Sme teda viac podobní šelmám než bylinožravcom. Avšak, na rozdiel od takých gepardov, ktorí len lovia a potom odpočívajú, sme si my, vďaka rozvinutejším mozgom, vytvorili celkom iný štýl života. Kým zvieracia ríša ako taká takmer nepozná polohu sedu, pre tú ľudskú sa práve tá v poslednom storočí stala dominantnou. Nejde pritom iba o relax – často presedíme aj celý deň v práci. Je to daň za modernú dobu, v ktorej žijeme, pretože hoci naši predkovia nemali automatické práčky, počítače, ba dokonca ani lieky, celkovo žili oveľa zdravšie. Hýbali sa totiž až o 90 percent viac, ako my.

Problémy začínajú už v detstve

Poloha v sede teda pre naše telo nie je vôbec prirodzená. Doslova sme si ju vymysleli. Chybu pritom robíme už od útleho detstva. Kým sme liezli po štyroch, robili sme pre seba to najlepšie, pretože sme posilňovali dôležitý stred tela. No potom to s nami išlo už len z kopca. Prvotné problémy súvisiace so sedením majú európske deti často už od štyroch rokov života.Tie sa pritom nemusia veľmi dlhý čas prejaviť. Telo nám totiž nedokáže povedať, že potrebuje pohyb a keď mu nepomáhame my, začne riešiť problémy samo. Tieto riešenia však môžu byť niekedy kontraproduktívne.

Ako na zdravý chrbát
Chôdza urdží chrbát zdravý

Keď už cítime bolesť chrbta, máme malér

Naše telo reaguje na dlhé a nesprávne sedenie tým, že si naň snaží zvyknúť. Chrbtica – celkom neprispôsobená na tento sústavný tlak na platničky – sa kriví a poškodzuje. Pomôcť sa jej snažia svaly, oddaní robotníci, ktorí zotrvávajú na „padajúcej veži“ až do konca, veriac, že ju dokážu opraviť. Avšak v skutočnosti jej len zarábajú na ďalšie problémy. Sedieť „správne“ podľa príručiek teda síce trochu pomáha, no základný problém spočíva už v sedení samotnom. Bolesť chrbtice je len dôsledkom nášho dlhodobo nesprávného životného štýlu. Často s ňou končíme u lekára, no na to, aby sme sa jej zbavili, musíme v prvom rade odstrániť jej príčinu, nie iba bolesť samotnú.

Nikdy nie je neskoro mať zdravý chrbát

„Ak trávite v sede viac ako tri hodiny denne, existuje veľká pravdepodobnosť, že ste od stoličky rovnako závislý ako fajčiar od nikotínu,“ hovorí Prittam Podar, doktorand Rochesterského technologického inštitútu v USA. Samozrejme, so závislosťou nie je ľahké bojovať, no mnohí ľudia už dokázali, že to nie je nemožné. Problém vlastne nie je v tom, že sedíme, ale že už okrem toho ani nerobíme nič iné. Riešením je teda (opäť raz) pohyb. Nemali by sme sedieť viac ako tri hodiny denne. Ak aj musíme, toto dlhodobé sedenie by malo byť pravidelne vyvažované správnou dávkou športu, ktorý je pre naše telo to isté ako voda či slnko pre rastliny. Nemusí ísť pritom o nič extrémne – stačí päťdesiat minút nenáročného pohybu denne a k nemu kratučké prechádzky spojené s povystieraním končatín po každej hodine nepretržitého sedenia. Náš organizmus nám doslova životodarnú aktivitu tisícnásobne vráti.

Text: Martina Píšová
Foto: Pixabay.com, 123rf.com

Ukázať viac

Alena Kytková

Šéfredaktorka V prípade otázok ma môžete kontaktovať na: info@zivotseniora.sk

Súvisiace články

Back to top button