ŠportZdravie

Zdraví ako repa s Nordic walking

Rýchla chôdza zlepšuje kondíciu a zvyšuje radosť zo života

Hovorí sa, že už jedna hodina aktívneho pohybu predlžuje život o sedem hodín. Aspoň také sú tvrdenia odborníkov. To by už samo o sebe stálo za zváženie. Pohybom sa však aktívne tvorí svalová hmota, ktorá je pre celkové zdravie organizmu mimoriadne dôležitá. Pokiaľ objemovo presahuje tukovú, začínate byť chránený proti mnohým, aj civilizačným ochoreniam. Zdravý a dlhý život tak môže byť realitou vďaka severskej rýchlej chôdzi s paličkami nazývanej nordic walking.

V zdravom tele zdravý duch a naopak

Prekročenie hranice 50-tky znamená už aké také opotrebovanie tela, zvýšenú únavu, či pasovanie sa s nejakým zdravotným problémom. Mnoho športov jednoducho nie je vhodných pre zrelý organizmus. Nie je potrebná ani vysoká intenzita a už vôbec nie neúmerná záťaž. Kým mladým ľuďom sa odporúča športovať až trikrát do týždňa, vo vyššom veku platí, že menej je viac. Na druhej strane je dokázané, že pohybovo aktívni muži aj ženy žijú dlhšie a sú podstatne zdravší a vitálnejší ako ľudia, ktorí väčšinu svojho života presedia. Zdravie si zachováte už dvomi hodinami aktívnej chôdze týždenne, nehovoriac o prílive pozitívnej energie a životného elánu.

Nordic walking

Chôdza je najprirodzenejšou formou pohybu pre človeka a dokáže nás zaručene udržať vo forme. Ale čo tak povýšiť obyčajnú chôdzu či venčenie psa na prostriedok, vďaka ktorému si za rovnaký čas poriadne utužíme zdravie? Nordic walking je špecifický a nenáročný typ chôdze za pomoci na to určených paličiek, ktorý mimoriadne vplýva na kondíciu človeka, osviežuje myseľ, precvičuje celé telo a má mnoho zdravotných benefitov.

Rýchla chôdza je veľmi vhodná pre staršie ročníky, pretože sa nevyznačuje prudkými pohybmi ani náhlymi zmenami smeru pohybu tela. Je šetrnejšia k pohybovému aparátu či chrbtici ako beh či bicyklovanie. Intenzitu a rýchlosť si človek reguluje sám. Súčasným pohybovaním rúk aj nôh sa efektívne precvičuje celé telo, pohyb je prirodzený a plynulý. Medzi hlavné výhody tohto nenáročného športu patrí jeho aeróbna časť – zvyšovanie kondície človeka a priame posilňovanie srdca, budovanie svalovej hmoty a hlboké dýchanie. Správne okysličenie organizmu stojí v pozadí zdravých a funkčných vnútorných orgánov. Rýchla chôdza v prírode tak dokonale prečisťuje myseľ, zvyšuje nadhľad nad každodenné problémy a zvyšuje radosť zo života.

Zdravotné benefity

Nordic walking celkovo posilňuje kardiovaskulárny systém, lieči bolesti chrbta, zlepšuje neurologické ochorenia, vyložene pomáha pri osteoporóze a artróze, rozprúdi lymfatický systém, zaženie depresiu, účinne znižuje váhu a je vhodný aj pri cukrovke 2. typu.

Rýchla chôdza
Nordic walking si obľúbite aj vy

Ako správne chodiť

Podstatou severskej chôdze je rezkosť a rytmus. Palice držíme v blízkosti tela a svižným pohybom rýchlejšie kráčame a zároveň šviháme rukami do rytmu. Trup sa začne prirodzene vytáčať a vykonávaný pohyb rovnomerne precvičuje hornú aj dolnú časť tela, nehovoriac o úsmeve, ktorý vám na perách vyčarí. Rýchlosť by mala byť zvolená tak, aby ste sa dokázali bez väčšieho zadýchania rozprávať s kamarátkou či kamarátom. Približne jedna hodina nordic walkingu dva až trikrát do týždňa stimuluje ozdravovací proces celého organizmu a pozitívne výsledky sa dostavia už v priebehu prvého týždňa.

Správna obuv, určená na rýchlu chôdzu, je nutnosťou. Odpružené tenisky chránia vaše kĺby. Vyberajte si mäkší terén, najzdravšie je behanie v lese, alebo po trávnatom povrchu, určite nie po  betóne. Rovnako je dôležité oblečenie odvádzajúce pot z tela, tzv. funkčné. Postačí však aj pohodlné športové oblečenie a chuť vybrať sa za zdravím do prírody.

Text: Alena Kytková
Foto: Pixabay.com, 123rf.com

Ukázať viac

Alena Kytková

Šéfredaktorka V prípade otázok ma môžete kontaktovať na: info@zivotseniora.sk

Súvisiace články

Back to top button