VšeobecnéZdravie

Dajte zbohom nepríjemným opuchom chodidiel a členkov

Príčiny opuchnutých nôh a tipy, ako im dopriať úľavu

Stav, keď je každý krok problémom a v inak pohodlných topánkach sa cítime ako vo zverákoch, nie je rozhodne ničím príjemným. Opuchnuté nohy sa pritom dnes už týkajú všetkých generácií. Aké sú ale príčiny takéhoto nahromadenia tekutín v končatinách a ako si s ním poradiť a dopriať tak nohám zaslúženú úľavu?

Dlhodobé státie či sedenie, prebytok soli v jedálničku, nedostatok pohybu či nadváha – to sú najčastejší vinníci opúchania nôh. Skôr, než ale zvážime tieto dôvody, mal by náš lekár vylúčiť niektoré závažnejšie príčiny, akými sú choroba, infekcia alebo nesprávne predpísané a nadávkované lieky. Takáto kondícia našich nôh, ktoré si niekedy akoby žijú vlastným životom, dnes už ale nie je ničím výnimočným. Bojujú s ňou tehotné ženy, ľudia po úrazoch, ale aj mladé dievčatá, ktoré takto trpia v dôsledku užívania hormonálnej antikoncepcie.

Leto je rizikové obdobie

S príchodom najhorúcejšieho obdobia v roku počet ľudí s problémom opúchania nôh ešte stúpa. Na svedomí to majú práve vysoké teploty, ktoré sa v poslednom čase šplhajú najmä v mesiacoch jún, júl a august do extrémov, ale aj nedostatočná hydratácia, na ktorú zvykneme často zabúdať. Práve tá je v tomto prípade kľúčová. Tekutiny napomáhajú správnej cirkulácii krvi a odvádzaniu toxínov z tela. Hromadenie tých pritom býva skrytým nepriateľom stojacim za nepríjemnými opuchmi. Z tohto hľadiska je potrebné dbať aj na to, že alkohol nie je vo vysokých horúčavách tou správnou voľbou.

Opuchnuté nohy
Opuchnutých nôh vás zbaví pohyb aj relax

Doprajte si pohyb, ale aj relax

Len tak si vyložiť nohy bývalo ešte pred sto rokmi znakom lenivosti. Dnes už ale vieme, že oddychovať s chodidlami položenými vyššie, než je panva, je pre naše telo doslova pôžitkom. Samozrejme, ideálne je, ak takémuto relaxu predchádza pohyb. Skvelou voľbou sú plávanie, bicyklovanie či joga. Ďalším predpokladom zdravých nôh, ktorými je radosť kráčať, je dostatok magnézia. Ako doplnok starostlivosti môžeme potrieť opuchnuté miesta jablčným octom alebo si dopriať kúpeľ chodidiel s upokojujúcou levanduľou, grepovou šťavou, Rochovou či epsomskou soľou – tá obsahuje veľké množstvo minerálov a látok, ktoré tiež napomáhajú pri vyplavovaní toxínov z tela a potláčaní zápalov.

Prechádzka naboso

Určité skupiny ľudí tvrdia, že ako doba kráča vpred, približujeme sa síce technológiám, no strácame kontakt s prírodou. Na začiatok by pritom úplne stačilo občas sa prejsť po trávniku či piesku bosými nohami. Nielen, že tak budeme v priamom spojení so zemou, ale takýto relax, ktorý je zároveň pohybom, je neuveriteľným pôžitkom pre chodidlá. Určite sa teda oplatí občas sa vyzuť zo sandálov či šľapiek a vrátiť sa tak k príjemným pocitom z detstva, kedy sme sa v letných dňoch bezstarostne naháňali po voňavej zelenej tráve.

Text: Martina Píšová
Foto: Pixabay.com

Ukázať viac

Súvisiace články

Back to top button