Srdce a cievyZdravie

Môže spolu s krvným tlakom klesať aj naša nálada?

Vedci objavili súvislosť medzi nízkym krvným tlakom a depresiou

Vysoký krvný tlak sa často spája s mnohými zdravotnými rizikami. Čo ak ale nie sú problémom čísla nad „ideálnymi“ 120/80, ale tie pod nimi? Aj nízky tlak, za aký považujeme hodnoty pod 90/60, má svoje nevýhody a nie je ich málo. Najnovšie štúdie ukázali, že môže mať súvis dokonca aj s príznakmi úzkosti či depresie.

Krvný tlak je sila, akou pôsobí krv na steny našich ciev, meraná v jednotkách milimetrov ortuťového stĺpca (mmHg). Lekári sa už pred mnohými rokmi zhodli na tom, že jeho ideálna hodnota je 120 mmHg systolického tlaku (vyvíjaného počas sťahu srdca a vypudenia krvi do obehu) a 80 mmHg diastolického, ktorý, naopak, značí pokojový stav medzi dvoma systolami – sťahmi. Za normálny a pomerne dobrý ale stále považujeme vo všeobecnosti akýkoľvek krvný tlak ležiaci medzi hodnotami 90/60 a 160/95.

V otázke zdravia nejestvuje nič ako „dobrý extrém“

Extrémy nám ubližujú. A tak ako môžu plynúť problémy zo zvýšeného krvného tlaku, rovnako nášmu telu nevyhovuje ani ten prinízky. Najčastejšími varovnými signálmi toho, že nášmu tlaku by sa hodilo trochu povzbudenia, sú nevoľnosť, rozmazané alebo dvojité videnie a pocit zmätku. V určitých situáciách, akými sú napríklad šoférovanie či pohybovanie sa vo výškach, môže byť takýto stav v dôsledku dočasnej straty koncentrácie dokonca nebezpečný. Ďalším známym rizikom je napríklad šok, ktorý nastáva, keď sa do orgánov nedostáva dostatočný prídel krvi. Ak teda viete, že trpíte nízkym tlakom, treba si dávať pozor najmä na závraty či nadmernú ospalosť.

Nižší tlak, menšia psychická pohoda

Starší ľudia s nízkym tlakom majú podľa štúdií o 30 percent vyššiu tendenciu trpieť stavmi depresie a úzkosťami ako ich rovesníci s normálnymi hodnotami. Súvisí to nielen s už spomenutým nedostatočným okysličením orgánov vrátane mozgu, ale aj s následnou únavou a bolesťami hlavy, ktoré patria medzi hlavné prejavy tlaku nižšieho ako 90/60. Ak sa teda občas cítite „pod psa“ a pritom kdesi v kútiku duše viete, že na to nemáte žiaden pádny dôvod, tichý škodca sa môže ukrývať práve v nízkych hodnotách na tlakomeri.

Nízky tlak
Soľ spoľahlivo zvýši krvný tlak

Pár krokov k nabudeniu krvného tlaku

Ako teda krvný tlak trochu zvýšiť? Existujú aj zdravšie a omnoho príjemnejšie metódy, než požičať vnúčatám na hranie namiesto lopty vašu obľúbenú vázu. K pozdvihnutiu hodnôt, ktoré ešte nie sú tak nízke, aby vám na ne lekár odporučil lieky, celkom stačí viac soliť, zvýšiť príjem tekutín a nosiť kompresné podkolienky. Tie dokonca napomáhajú pri bolesti nôh a v našom šatníku by rozhodne nemal chýbať minimálne jeden pár. Sú totiž nenahraditeľným spoločníkom aj pri dlhších cestách.

Stop náhlym zmenám pohybu

Na to, aby sme predišli závratom a ďalším drobným nepríjemnostiam spojeným s nízkym tlakom, je potrebné sa vyvarovať prudkých pohybov, najmä rýchleho vstávania. Ráno je dobré si predtým, než vyskočíme na nohy, dopriať niekoľko hlbokých nádychov a výdychov. Rovnako sa neodporúča, keď už sedíme, nerobiť tak so skríženými nohami. Uchránime sa tak nielen rizika kŕčových žíl, no tiež prípadným nepríjemným „zatmeniam“ pred očami. Krvný tlak rozhodne netreba brať na ľahkú váhu, no ak nie je kritický, nemusíme sa ho ani báť.

Text: Martina Píšová
Foto: Pixabay.com

Ukázať viac

Súvisiace články

Back to top button