TvárZdravie

Očná joga pomáha udržiavať oči zdravé a svieže

Doprajte odpočinok aj svojim očiam

Očná joga predstavuje súbor cvičení pre oči. Sú zamerané najmä na zníženie napätia v očiach a uvoľnenie okohybných svalov. Pôsobia blahodarne na oči tým, že realizáciou týchto jednoduchých cvikov poskytujeme očiam relax a oddych.

Zrak zaraďujeme v pyramíde zmyslov úplne hore, pretože ním získavame viac ako 80 percent informácií z okolitého sveta. Mnohí z nás berú fungovanie očí ako samozrejmosť. Pravdou je, že o svoje oči sa musíme starať: musíme im dodávať vitamíny a iné dôležité látky cez potravu a taktiež im musíme dopriať odpočinok.

Určite sa vám stáva, že cítite únavu alebo napätie vo svojich očiach. V nasledujúcom článku vám poskytneme zopár cvičení, ktoré vám pomôžu znížiť únavu a napätie.

Očná joga

Očná joga zahŕňa cvičenia, ktoré pomáhajú udržiavať oči zdravé a svieže. Znižujú očné napätie a uvoľňujú a spevňujú okohybné svaly.

1. Krúženie očami
Pohodlne sa usaďte a uvoľnite sa. Predstavte si hodiny a pohyb ručičiek v hodinách. Sekundová ručička sa pohybuje pomaličky, trhane od jednej sekundy k druhej až pokým obehne celý ciferník hodín. Napodobnite tento trhaný pohyb a krúžte očami v smere hodinových ručičiek. Potom krúžte proti smeru hodinových ručičiek. Opakujte sedem alebo viackrát. Cvik je možné robiť aj so zatvorenými očami.

cvičenie pre oči
Očná joga je vhodná pre každé oči

2. Pohyby očami nahor a nadol
Pozerajte sa rovno pred seba. Po chvíli uprite zrak smerom hore bez toho, aby ste pohli hlavou. V tejto polohe zotrvajte päť až osem sekúnd. Potom sa vráťte k začiatku (pohľad pred seba). Následne uprite zrak smerom nadol bez toho, aby ste pohli hlavou. Opäť zotrvajte päť až osem sekúnd. Opakujte sedem alebo viackrát. Cvik je možné robiť aj so zatvorenými očami.

3. Pohyby očami do strán
Začína sa obdobne ako pri predchádzajúcom cviku. Pozerajte sa rovno pred seba. Po chvíli uprite zrak smerom doprava bez toho, aby ste otáčali hlavu. V tejto polohe zotrvajte päť až osem sekúnd. Potom sa vráťte k začiatku (pohľad pred seba). Následne uprite zrak smerom doľava bez toho, aby ste otočili hlavu. Opäť zotrvajte päť až osem sekúnd. Opakujte sedem alebo viackrát. Cvik je možné robiť aj so zatvorenými očami.

4. Zameranie očí na vzdialený a blízky bod
Zahľaďte sa do diaľky. Zrakom sa zamerajte na najvzdialenejší bod, aký vidíte. Takto zotrvajte pár sekúnd. Následne pomaličky upriamte svoj zrak na bod, ktorý sa nachádza vo vašej tesnej blízkosti. Opäť zotrvajte pár sekúnd. Opakujte sedem alebo viackrát.

5. Žmurkanie
Žmurkaním zabezpečíte očiam potrebné zvlhčenie. Preto je nutné často žmurkať, aby sa oči zbytočne nenamáhali a nevysušovali. Dostatočné zvlhčenie pomáha pri odstraňovaní nečistôt z povrchu očí.

Veľmi prospešné je medzi každým cvikom na pár desiatok sekúnd (cca. 30 sekúnd) zatvoriť oči, aby si odpočinuli.

Užitočné rady

• Tieto cvičenia realizujte vždy, keď sa cítite unavene, alebo keď ste si veľmi namáhali zrak.
• Zatvárajte oči tak často ako je možné, aby si odpočinuli.
• Nepretierajte a nešúchajte si oči, aby ste predišli ich podráždeniu.

Pozitíva očnej jogy

Medzi neodškriepiteľné prínosy tejto metódy patrí to, že doprajeme očiam relax a určitým spôsobom aj regeneráciu.
Ďalším pozitívom je, že prostredníctvom týchto cvičení môžeme odstrániť napätie v očiach a zmierniť bolesti hlavy, ktoré sú ním zapríčinené.

Zhrnutie na záver: Očná joga predstavuje súbor cvičení, ktoré sú zamerané na zníženie napätia v očiach a uvoľnenie a spevnenie okohybných svalov. Spolu so zachovávaním správnych návykov zaisťuje dlhšiu funkčnosť ľudského zraku. Medzi účinné cviky patrí krúženie očami, pohyby očí rôznymi smermi, upriamenie zraku na rôzne body, a v neposlednom rade i žmurkanie. Pravidelným cvičením svojich očí môžete odstrániť pocit unavených očí, dosiahnuť zmiernenie bolestí hlavy či dokonca zlepšiť zrak.

Text: Mgr. Mária Gloneková
Foto: Pixabay.sk
cz.123rf.com

Značky
Ukázať viac

Súvisiace články