ŠportZdravie

Spoznajte tri cvičenia, ktoré posilnia súčasne telo aj myseľ

Aj skupinové cvičenia majú svoje čaro

Niet pochýb o tom, že pravidelný tréning má nesmierne priaznivé účinky na ľudský organizmus. Posilňuje imunitu, chráni srdce a predchádza mnohým ochoreniam. Nutnosť pravidelnej športovej aktivity s vekom len narastá. Pre ľudí nad 45 rokov je však oveľa vhodnejší pohyb, ktorý je pomalý a plynulý. Pridajte sa do niektorej skupiny, ktoré sa združujú v každom väčšom meste a zacvičte si spolu na čerstvom vzduchu niektoré zo starých terapeuticko-relaxačných cvičení.

Čaro skupinového cvičenia spočíva v tom, že vďaka nemu spoznáte množstvo nových ľudí rôzneho veku. Z nadšených cvičencov sa stávajú priatelia, ktorí sa pravidelne stretávajú, dokonca poriadajú spoločné výlety či dovolenky zamerané na pohyb a zdravý životný štýl. Nie všetky športy musia byť dynamické či fyzicky náročné. Existuje viacero nenáročných cvičení, ktoré okrem dôrazu na pohyb dokonale prečisťujú myseľ a pomáhajú udržať si nadhľad nad každodenným stresom.

Wellness Joga

Pôvodom indické cvičenie, ktoré kladie dôraz najmä na správne dýchanie. Jeho najväčším pozitívnym účinkom na zdravie človeka je dokonalý relax a pohyb v jednom. Samotné sústredenie sa na vlastný dych odpútava myseľ od každodenného ruchu a spomaľuje životný rytmus. Wellness joga bezchybne precvičuje telo a účinne spevňuje svalstvo. Je šetrná ku kĺbom a uľavuje chrbtici. Toto cvičenie ma niekoľko stupňov obtiažnosti, je preto vhodné aj pre začiatočníkov. Po hodine wellness jogy sa budete cítiť zharmonizovaní a vyrovnaní, na jednej strane nabití energiou, na druhej strane príjemne unavení. Cieľom jogy je najmä odbúravať nahromadený stres, ktorý je zdrojom mnohých ochorení. Výsledkom pravidelného cvičenia je štíhlejšia postava, podstatne vyššia kondícia a vyrovnaná myseľ. Odporúčame striedať cvičenie s klasickou jogou, ktorá je mierne fyzicky náročnejšia.

Cvičenie seniorov
Tai chi je ideálne cvičenie pre ľudí v strednom veku

Tai-chi

Okrem stresu je častým problémom dnešnej doby hnev, pocit bezmocnosti, strach a neschopnosť správať sa asertívne. Z hľadiska zachovania si zdravia je potrebné akékoľvek emócie pozitívne spracovať. Vo vyspelých krajinách si preto čoraz väčšiu obľubu získava Tai-chi. Z pôvodne starého čínskeho bojového umenia vzniklo v polovici 20. storočia relaxačno – dynamické cvičenie s mnohými pozitívnym zdravotnými účinkami. Tai-chi je určené nielen mužom ale aj ženám. Pozitívne ovplyvňuje krvný tlak a kardiovaskulárny systém, posilňuje pohybový aparát, čím zbavuje chrbticu bolesti. Pozostáva zo 108 cvikov, ktoré cvičencom prinesú nielen duševný relax a výbornú kondíciu, ale aj celkové spevnenie svalstva. Vďaka svojej nenáročnosti je vhodné aj pre seniorov a ľudí s obmedzenými pohybovými schopnosťami. Cieľom Tai-chi je naučiť sa asertívnemu správaniu, začať veriť vo vlastné sily, odbúravať vnútorný hnev a zbavovať sa pocitu strachu. 

Plávanie

Plaveckí inštruktori ako aj lekári považujú aktívne plávanie za mimoriadne prospešné za predpokladu, že je vykonávané správne. Odpor vody je mnohonásobne vyšší ako odpor vzduchu. Akékoľvek cvičenie vo vode je preto vo výsledku efektívnejšie ako pohyb v telocvični. Účinne znižuje nadváhu a posilňuje svalstvo. Voda nadľahčuje telo, a tak ľudia s ochorením pohybového aparátu či trpiaci obezitou nepociťujú pri pohybe vo vode žiadne bolesti. Množstvo spálených kalórii sa pritom vyrovná aktívnemu behu. Vo vode ľudia s pohybovým obmedzením netrpia frustráciou z nemožnosti aktívne športovať. Plavecký štýl pritom nerozhoduje. Pobyt vo vode tiež upokojuje myseľ sústredením pozornosti na správne dýchanie. Voda je pre človeka prirodzeným prostredím, preto už len samotný kontakt s ňou zvyšuje dobrý pocit a celkovú radosť z pohybu.

Text: Alena Kytková
Foto: Pixanay.com

Ukázať viac

Alena Kytková

Šéfredaktorka V prípade otázok ma môžete kontaktovať na: info@zivotseniora.sk

Súvisiace články

Back to top button