Kosti a kĺbyLiečba stravouZdravie

Ako na osteoporózu, keď trpíte intoleranciou laktózy?

Mlieka sa rozhodne nemusíte vzdať

Dostatočný príjem vápnika je alfou a omegou prevencie vzniku ochorenia kostí zvaného osteoporóza. Za jeho najväčší zdroj sú považované mliečne výrobky a odporúčajú sa konzumovať až trikrát denne. Avšak až dvadsať percent populácie trpí intoleranciou laktózy – po požití mlieka má nepríjemné tráviace ťažkosti a mliečnym výrobkom sa jednoducho vyhýba. Ako teda vyriešiť vzťah osteoporózy a neschopnosti organizmu tráviť mliečny cukor?

Osteoporóza je vážne ochorenie kostí, pri ktorom sa vplyvom veku, nesprávnej stravy a nedostatku pohybu doslova stráca hustota kostného tkaniva a hrozí zlomenina už pri najmenšom údere. V súčasnosti je dokonca považovaná za epidémiu tretieho tisícročia. Ohrozuje najmä ženy v období prechodu či vo vyššom veku a súčasnú generáciu, vyrastajúcu na stoličkách za počítačmi. Pevnosť a zdravie kostí sa totiž  začína formovať už v detstve. Pre ich zdravie však môžete urobiť veľa v akomkoľvek veku – a veru – mali by ste.

Bez vápnika to nepôjde

Takzvaná sekundárna prevencia, ale aj samotná liečba rednutia kostí, je založená na zmene životného štýlu, čo sa pohybu a správnej výživy týka. Kľúčovou zložkou v správnej výžive je dostatočný prísun vápnika a vitamínu D, ako aj minerálnych a stopových prvkov. Preto je konzumácia mliečnych výrobkov považovaná za jej základ. Čo však urobiť, ak trpíte intoleranciou laktózy či jednoducho – nemáte radi mlieko?

Enzým v kvapkách pomôže

V prípade, že po požití mlieka či mliečnych výrobkov trpíte plynatosťou, bolesťami brucha alebo zmenou konzistencie stolice, je možné, že trpíte intoleranciou laktózy. Vaše telo nie je schopné štiepiť mliečny cukor – laktózu – pretože trpí nedostatkom enzýmu zvaného laktáza. Príjem vápnika do organizmu je však mimoriadne dôležitý a strava chudobná naň je vskutku nebezpečná. Riešením je dodanie enzýmu externe – to znamená, že pred konzumáciou každého mliečneho pokrmu užijete laktázu vo forme tabletky, prípadne si vyrobíte „bezlaktózové“ mlieko pomocou kvapiek zakúpených v lekárni. Tak či onak, mliečnym výrobkom, bohatým na vápnik, sa už nemusíte vyhýbať. Kyslomliečne produkty – ako sú jogurty, zakysanky, tvaroh, syry alebo bryndza –  majú vďaka procesu kvasenia znížený obsah mliečneho cukru a sú vo všeobecnosti dobre znášané a chutné.

osteoporóza
Mandľové mlieko je bohatým zdrojom vápnika

Vápnik z rastlinnej ríše

Pohár mlieka denne však nemusí byť iba živočíšneho pôvodu. Obsah vápniku v mandliach je až 240 mg/100g a v maku 1400 mg/100g, preto nápoje vyrobené z nich majú taktiež vysokú výživovú hodnotu, nielen čo sa vápniku týka. Vyrobiť si ich môžete veľmi jednoducho aj v domácich podmienkach. Šálku kvalitných mandlí namočte do vody na celú noc. Ráno ich preceďte a dôkladne premyte. Takto pripravené plody zmixujte s vodou v objeme tri decilitre a opakovane sceďte. Postup je rovnaký v prípade výroby makového, sójového či iného rastlinného „mlieka“. Rizikom domácej výroby však môžu byť nekvalitné alebo staré orechy zo supermarketov či tie napadnuté plesňou. Vyberajte si preto vždy len čerstvé a bezpečné plody.

Jedenkrát denne nestačí

Vstrebávaniu vápnika v ľudskom organizme bránia najmä tuky. Nekonzumujte preto jedlá bohaté na vápnik spolu s veľmi tučnou a mastnou stravou. Vo vyššom veku si dokonca vyberajte polotučné výrobky aj spomedzi tých mliečnych, pretože po prekročení štyridsiatky sa vám ľahko usadí v cievach nadbytočný cholesterol z nich. Vstrebávaniu vápnika bráni okrem tukov tiež prílišne solenie, nadmerné pitie minerálnych vôd bohatých na sodík alebo aj kávy. Naopak, okrem vhodnej stravy je podstatné aj jej správne rozloženie počas dňa. Dávku vápnika je potrebné konzumovať trikrát za deň, pričom tú najvyššiu najmä večer.

Text: Alena Kytková
Foto: 123rf.sk, Pixabay.com

Značky
Ukázať viac

Alena Kytková

Šéfredaktorka

Súvisiace články

Pozrite si taktiež

Close