VšeobecnéZdravie

Nedostatok vitamínu D vás môže pripútať k posteli

Doslovne aj obrazne – únava a bolesť sú jednými z príznakov

Vitamíny skupiny D (D2 a D3) sú nevyhnutné pre zdravé fungovanie celého organizmu. Udržujú stav našej imunity v želanej kondícií a vďaka nemu máme pevné kosti a zdravé zuby. Aktívne napomáha správnemu vstrebávaniu vápnika a je preto bezpodmienečnou súčasťou prevencie osteoporózy. Pri jeho deficite vskutku riskujeme celú škálu závažných ochorení. Komu v skutočnosti hrozí jeho nedostatok a aký dopad na zdravie môže vyvolať?

Ohrození sú najmä starší ľudia a tí v zrelom veku, ktorí majú na prijímanie vitamínu D jednak zvýšené nároky a v druhom rade sa pri pobyte na čerstvom vzduchu viac zahaľujú vrstvami oblečenia. V neposlednom rade však nebezpečenstvo číha najviac na pacientov, ktorí kvôli nepriaznivému zdravotnému stavu zostávajú uväznení v domácom prostredí.

Vitamín D je pre telo mimoriadne dôležitý

Nedostatočná hladina „déčka“ môže mať na svedomí zníženú imunitu, a teda zvýšenú náchylnosť na prechladnutia a ochorenia chrípkového typu. Môže byť príčinou akútneho prepuknutia ekzému či iného autoimunitného ochorenia, akým je napríklad psoriáza, artritída či reuma. Ohrozené sú však aj kosti, kĺby a zuby, keďže bez dostatku vitamínu D sa ťažko vstrebáva vápnik a hrozí osteoporóza. Vážne ohrozený je však aj kardiovaskulárny systém, správna funkcia žliaz v tele, ale aj naša nálada. Podľa svetových zdravotníckych organizácii vedie jeho deficit k mnohým vážnym diagnózam. Napriek tomu jeho hladinu lekári netestujú automaticky.

Ako sa zmenia termíny výplaty dôchodkov v roku 2019?

Čítaj tu

Upriamte pozornosť, ak cítite nasledovné príznaky

Nedostatok vitamínu D sa prejavuje veľmi jemne, ale aj celkom zreteľne. Zbystrite, ak pociťujete častejšie únavu, skleslú náladu, citeľne vás bolia kosti, chrbát či svaly, pozorujete zvýšené vypadávanie vlasov alebo ste si vedomí toho, že na slnku netrávite dostatok času. V takýchto prípadoch sú krvné testy naozaj na zváženie.

Nedostatok vitamínu D
Doprajte si občas pravé sardinky v oleji – pomôžu vyrovnať hladinu vitamínu D v organizme

Rizikové faktory

  • vyšší vek (nad 60 rokov)
  • tmavá pokožka
  • celoročne nedostatočný pobyt na slnku
  • obezita alebo strava chudobná na omega3 mastné kyseliny (nedostatok rybích produktov a strukovín)
  • ľudia trpiaci celiakiou alebo problémovým trávením

Všeobecná zdravotná vám prispeje na boľavý chrbát

Čítaj tu

Riešením je pobyt na slnku

Najjednoduchším spôsobom, ako dostať do tela vitamín D, je pravidelný pohyb na slnku, pretože vďaka UVB žiareniu si ho organizmus dokáže vyrobiť aj sám a prirodzene. Nemyslite si však, že postačí jedna hodinová prechádzka za týždeň. Oveľa lepšie urobíte, ak sa slnečným lúčom vystavíte trikrát do týždňa v priemere na dvadsať minúť. V prípade liečivého slnečného kúpeľa však vynechajte ochranné krémy. Tie používajte až vtedy, keď viete, že na slnku strávite pomerne dlhší čas. Taktiež nestačí opaľovať si iba tvár. Pokojne odhaľte ramená, ruky aj nohy. Keď vidíte, že je krásny slnečný deň, rozhodne nezostávajte doma. Je to tá najjednoduchšia cesta k zdraviu.

Tieto potraviny zaraďte do stravy čo najskôr

Nie je jednoduché prijať vitamín D zo samotnej stravy. „Déčko“ je rozpustné v tukoch, a teda jeho najlepším zdrojom sú sardinky v rastlinnom oleji, ktorých je na pokrytie dennej dávky potrebné zjesť celú jednu konzervu alebo treščia pečeň. Alternatívou k tučným rybám celkovo je rybí olej, ktorého denne stačí prijať kávovú lyžičku. Vaječný žĺtok sa považuje za superpotravinu, pretože obsahuje takmer všetky vitamíny a minerály potrebné na život, a teda aj vitamín D. Pomôcť môže aj pravidelná konzumácia avokáda, strukovín a pečene.

Bezplatné cestovanie vlakom pre dôchodcov. Ako si ho vybaviť?

Čítaj tu

Text: Alena Kytková
Foto: 123rf.com, Pixabay.com

Značky
Ukázať viac

Alena Kytková

Šéfredaktorka V prípade otázok ma môžete kontaktovať na: info@zivotseniora.sk

Súvisiace články

Back to top button