Liečba stravouReceptárZdravieZdravý život

Hubami proti starnutiu: Dary lesa majú úžasný účinok na náš mozog

Pravidelná konzumácia hríbov pôsobí priaznivo na celkové zdravie organizmu

Máte radi hríby? Podobne ako olivy alebo kvasnicová nátierka Marmite patria k tomu druhu potravín, ktoré môžete buď milovať alebo nenávidieť, no ak ste ich priaznivcom, dáva vám to veľkú výhodu. Sú zdravé, obsahujú množstvo látok, ktoré telo potrebuje pre svoju výživu a dokázateľne fungujú aj ako prevencia rakoviny. Hoci si teda na hubársku sezónu budeme musieť ešte počkať, vďaka konzervovaniu si môžeme „pripiť“ hubami na zdravie už dnes!

Nová štúdia vedcov zo Singapuru len potvrdzuje to, čo o hubách vieme už celé roky – ak si ich vychutnávate pravidelne, majú neuveriteľne pozitívny účinok na váš mozog. Zaraďte ich do svojho jedálnička minimálne dvakrát týždenne a prejavia sa ako bojovníci proti účinkom starnutia. Vylepšia pamäť a obávať sa nebudete musieť ani problémov s rečou. Poďakovať za to môžeme konkrétne antioxidantu ergotioneínu. Ten si pritom ľudský organizmus nedokáže vyprodukovať sám.

Ako sa zmenia termíny výplaty dôchodkov v roku 2019?

Čítaj tu

Fantastické účinky húb na organizmus po šesťdesiatke

Spomínanú štúdiu, ktorá nám pripomína pozitívne účinky húb, odborníci rozhodne nerobili „na kolene“. Takmer 650 účastníkov starších ako 60 rokov totiž pozorne monitorovali po dobu celých 6 rokov. Zamerali sa pritom najmä na stravovacie návyky, z pozorovania však nevylúčili ani celkovú životosprávu. Výsledok? Pravidelná konzumácia pochúťky, ktorej sú naše lesy v určité obdobia plné, výrazne znižuje šance na rozvinutie miernej mozgovej poruchy. „Zdá sa, že bežne dostupná potravina môže mať dramatický efekt na úpadok kognitívnych funkcií,“ povedal profesor Lei Feng, hlavný autor štúdie, pre BBC. Upozorňuje však, že na dosiahnutie želaného efektu je potrebné nielen doplniť do stravy huby, ale prípadne tiež zlepšiť celkový životný štýl.

hríby a zdravie
Spoznajte fantastické účinky húb na organizmus po šesťdesiatke

Silná imunita je jediná účinná cesta, ako sa vyhnúť chorobám

Ako teda znie rada lekárov? Obmedziť soľ, cukor a alkohol a namiesto fajčenia sa venovať radšej fyzickej aktivite. Hríby tak budú už len čerešničkou na torte zdravého tela – a obzvlášť mozgu, sídla našej osobnosti. Ak ani po tomto chuť na huby nie a nie prísť, presvedčiť by vás mohol tento argument: Vďaka minerálom, vitamínom a stopovým prvkom sú skvelým prostriedkom na vylepšenie obranyschopnosti organizmu. Oslabená imunita, ktorá je najmä v dnešnej dobe dôsledkom komfortného životného štýlu, je aktuálny a alarmujúci civilizačný problém, pri ktorému by sme mali v záujme vlastného zdravia tvrdo zabojovať.

Ako získať potvrdenie o dôchodku na bezplatné cestovanie vlakom?

Čítaj tu

Pre zdravé srdce aj štíhle telo

Z ďalších priaznivých účinkov húb spomenieme vplyv na mužskú plodnosť, zdravie červených krviniek a celkovo srdcovo-cievny systém, ale taktiež na chudnutie. Hoci sú vo veľkom množstve ťažké na žalúdok, pomáhajú hríby redukovať telesnú hmotnosť. Môže za to najmä obsah vlákniny, no tiež samotný fakt, že už po malom množstve sa budete cítiť sýty. Nájdete v nich taktiež bielkovinu, mimoriadne dôležitú látku na rast svalov. Taktiež sa niet čo čudovať, že sa huby označujú za zázrak prírodnej medicíny – pripisujú sa im protirakovinové účinky, ako aj preventívne pôsobenie proti cukrovke, obezite a metabolickému syndrómu. Skrátka, hríbiky sú perfektné pre naše zdravie. Vyhýbať by sa im mali iba veľmi malé deti, ľudia, u ktorých sa v minulosti prejavila alergia na ne alebo osoby s ochorením obličiek, pečene alebo žalúdka. Pred konzumáciou ich vždy tepelne upravte. Na záver ešte jedno upozornenie: Ak chodíte hubárčiť sami, nikdy nezbierajte nič, čím si nie ste na 100 % istí, že to poznáte ako jedlé a chutné.

Čo vás trápi? Aké sú najčastejšie otázky o dôchodkoch?

Čítaj tu

Text: Martina Píšová
Foto: 123rf.com

Ukázať viac

Súvisiace články

Back to top button